Nadzvukové letadlo – Concorde
Sponzorované odkazy:
Nadzvukový Concorde byl dlouhá léta „výkladní skříní“ leteckých společností Air France a British Airways. Tento elegantní letoun, který zvládl trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států za pouhé tři hodiny, ale nikdy nesplnil sny svých konstruktérů. Jak to? V 70. letech totiž ovládly dálkové trasy pomalejší, ale úspornější velkokapacitní stroje. A jak to s Concordem skončilo? Konec nadzvukové éry přinesla havárie tohoto letounu u Paříže 25.7. 2000.
Rychlost Concorde
První nadzvukový dopravní letoun byl postavený v britsko-francouzské
spolupráci. V roce 1969 byl uskutečněn první zkušební let a o sedm let
později se dostaly tyto luxusní letouny na scénu. Concorde dokázal
přeletět Atlantik za pouhé tři hodiny. Dosahoval rychlosti až 2172 km za
hodinu. Při cestě z Evropy do Ameriky přistávaly cestující dokonce
o hodinu dříve, než vzlétli. Takové rychlé a luxusní cestování ovšem
něco stojí. Cena jedné letenky činila cca 6000 dolarů.
Concorde měl celkem 4 proudové motory, cestovní rychlost 2335 km za hodinu,
dolet cca 6500 km a celkem se do letounu vešlo 136 cestujících. Letadla
Concorde létají nad turbulenci ve výši téměř 20 kilometrů.
Havárie letounu
Několik let byl Concorde považován za nejbezpečnější dopravní
letadlo. Ovšem v roce 2000 došlo k obrovské havárii tohoto letounu. Při
startu z pařížského letiště došlo k proražení nádrže a následně
k obrovské katastrově. Všichni na palubě zahynuli. Celkem bylo v onen den
na palubě 113 lidí. Firma Air France uvedla, že všichni cestující na
palubě byli Němci. Když letadlo havarovalo, vznikla obrovská ohňová koule
a velice dlouhá a silná kouřová stopa. Jednalo se o let č. AF 4590.
I po této katastrofě nepřestali Concorde létat. K opětovnému startu
došlo o rok později, v lednu 2001. Nádrže, které byly při katastrofě
proraženy, byly pro jistotu obaleny tzv. kevlarem. Ovšem zájem o lety
s Concorde začaly po tragické nehodě klesat, a proto se francouzské
aerolinie rozhodly, stáhnout všech pět letounů Concorde z provozu.
Poslední let, který Concorde zažil, byl na lince New York – Paříž,
31.5.2003.
Nyní se vyřazené Concordy dostaly do technických muzeí ve Francii, Německu
a do Ameriky.
Po téměř 28 letech se tak uzavřela kariéra stroje, který měl ambici změnit světové letectví. Symbol luxusu, nadzvukového a velmi neekologické létání je pryč. Uvidíme, jestli se časem konstruktéři pokusí o další nadzvukové letouny, které budou bezpečnější, ekonomičtější a šetrnější k životnímu prostředí.
Článek Nadzvukové letadlo – Concorde byl publikován 8. prosince 2010 v 00.00 v rubrice Letadla. Autorem článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Top 10
- Nakupování na letišti – naučte se poznat výhodné nákupy
- Přílety a odlety na letiště Praha Ruzyně
- Invia, cesta k letenkám do světa
- Letenky na Bora Bora aneb cesta do ráje
- Odbavení na letišti aneb odbavení a bezpečnostní kontrola
- Aerospatiale/Aeritalia – Alenia neboli ATR 42/72
- Wizzair a levné letenky
- 3 tipy, kam zaletět v lednu - hurá za teplem!
- LOT Polish Airlines
- 4 tipy, kam odletět na Vánoce
Tagy
Zavazadla odbavení společnost pojištění letiště letenky odlety přílety dovolená létání letadla
Doporučujeme
Máte strach z létání? Cestujte v tuzemsku, Česko a Slovensko vám nabízí mnoho cestovatelských zážitků, které se zahraničí minimálně vyrovnají. Náš tip: ubytování Lipno. Budete zaručeně spokojen.