Boeing DC-8 a 9 neboli McDonnell Douglas
Sponzorované odkazy:
Pojďmě se nyní seznámit s dalším dopravním letounem. Tentokrát vás seznámíme s Boeingem DC-8 a 9.
Stručná historie DC-8
Douglas DC-8 ukončil svůj první let 30. května 1958. Do služeb
aerolinek vstoupil zhruba o rok později než Boeing
707. Mezikontinentálními verzemi byly série 30, 40 a 50. Série 10 a
20 byly určeny pro domácí lety.
V dubnu 1965 Douglas oznámil celkem tři nové verze letounu. Jako první byl
letoun DC-8 Super 61. Jednalo se o vysokokapacitní letoun se stejnými
křídly a motory jako DC-8–50. Druhým letounem byl DC-8 Super 62, který
byl nepatrně delší a mnohem větší. Téměř se vyrovnal přepravní
kapacitě Boeingu 707–320. Letoun DC-8 Super 62 měl úplně změněný
způsob instalace motoru. A jako třetí letoun byl DC-8 Super 63. Tento
letoun byl jakousi kombinací trupu DC-8–61 a křídel a upravených motorů
letounu Super 62.
Boeing DC-9
Pokud je růst kapacity letounu známkou velkého úspěchu, potom si Boeing
DC-9/MD-80 zaslouží místo v této kategorii. Proč? Poslední model totiž
pojme skoro dvakrát tolik cestujících než první typ letunu a navíc má
téměř dvakrát větší hmotnost.
DC-9 byl využíván i několika evropskými aeroliniemi nejen na krátké,
ale i střední trasy.
Velký úspěch letounu DC-9 přinesl skoro katastrofu. Jak to? Společnost
totiž vydávala peníze na vývoj tohoto typu letadla, ale zároveň prodala
letouny za velice nízkou zaváděcí cenu. Teprve později se ukázalo, že
stavba letounu byla mnohem dražší. Nakonec došlo k tomu nejhoršímu, že
Douglas ztrácel peníze na každém dodaném letounu DC-9. Tím pádem se
začaly některé dodávky opožďovat a některé aerolinie podaly žaloby na
pokrytí předpokládaných ztrát. V roce 1967 převzala Douglas společnost
McDouglas ze St. Louis v Missouri a DC-9 se tak stal MD-80.
Specifikace letounů DC-8 a DC-9
Nejprve vás seznámíme se specifikací letounu DC-8. Do tohoto letounu se vejde čtyřčlenná posádka. Letoun je poháněn čtyřmi proudovými letouny o hmotnosti 8172 kg. DC-8 dosahuje maximální rychlosti 965 km/h. Maximální letová hladina činí 13 800 m a maximální dolet 9640 km. Celkové rozpětí křídel je 45,23 m. Délka letounu DC-8 dosahuje téměř 48 m a výška 13 m. Pokud tento letoun bude plně naložený (179 cestujících), váha se bude pohybovat okolo 152 000 kg. A jak je to s letounem DC-9? Do tohoto letounu se vejde pouze dvoučlenná posádka. Je poháněn dvěmi proudovými motory o hmotnosti 6575 kg. Maximální rychlost je 903km/h. maximální letová hladina činí 10 670 m a maximální dolet 2970 km. Rozpětí křídel dosahuje téměř 28,5 m. Délka letounu je 36,40 m a výška skoro 8,40 m. Celková hmotnost letounu dosahuje 44 450 kg. Boeing DC-9 pojme celkem 115 cestujících.
Článek Boeing DC-8 a 9 neboli McDonnell Douglas byl publikován 23. ledna 2011 v 00.00 v rubrice Letadla. Autorem článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Nadzvukové letadlo – Concorde 08.12.2010 00.00
- Nejrychlejší letadlo světa – co takhle se proletět? 03.09.2012 23.00
- Jak přečkat zdlouhavé čekání na letišti? 27.05.2013 12.00
- Je létaní letadlem bezpečné? 15.04.2012 11.00
- Cessna CJ4 28.11.2010 12.15
Top 10
- Nakupování na letišti – naučte se poznat výhodné nákupy
- Přílety a odlety na letiště Praha Ruzyně
- Aerospatiale/Aeritalia – Alenia neboli ATR 42/72
- Levné letenky do celé Evropy
- Odbavení na letišti aneb odbavení a bezpečnostní kontrola
- LOT Polish Airlines
- 4 tipy, kam odletět na Vánoce
- Invia, cesta k letenkám do světa
- Letenky na Bora Bora aneb cesta do ráje
- Wizzair a levné letenky
Tagy
Zavazadla odbavení společnost pojištění letiště letenky odlety přílety dovolená létání letadla
Doporučujeme
Máte strach z létání? Cestujte v tuzemsku, Česko a Slovensko vám nabízí mnoho cestovatelských zážitků, které se zahraničí minimálně vyrovnají. Náš tip: ubytování Lipno. Budete zaručeně spokojen.