Cessna Model 150/152 a 172
Sponzorované odkazy:
Následující řádky vás seznámí s lehkými a cvičnými letouny typu Cessna.
Historie letounů Cessna
S blížícím se koncem druhé světové války společnost Cessna obdržela požadavek na cenově dostupné, dvoumístné a hlavně sportovní a cvičné letouny. Na základě těchto požadavků vznikl model 140. Jednalo se o jednokřídlý hornoplošník s fixním podvozkem. Prvně vzlétl již 28. června v roce 1945. Motory tohoto modelu dosahovaly výkonu 63 kW. Společně s modelem 120 společnost prodala cca 4000 kusů. Model 120 měl klapky, elektrický startér a navíc další postraní okna. V padesátých letech se Cessna koncentrovala na trh se čtyřmístnými jednomotorovými letouny. V roce 1957 vyrobila Cessnu 142. Letoun byl určen pro dvoučlennou posádku, která měla sedadla vedle sebe. Cessna 142 se řadí mezi jednokřídlý hornoplošník s tříkilovým přistávacím podvozkem.
Cessna Model 150/152
Označení Cessna 142 bylo brzy změněno na Model 150 a v roce 1959 byl
zkonstruován první z celkem 683 letounů poháněných motory o výkonu
75 kW.
V sedmdesátých letech měla společnost prodáno přes 2200 strojů Cessna
150 a v roce 1964 představila nový model 150D. Tento model byl vylepšen
o velice důležitou záležitost – měl useknutý zadní trup a prosklenou
kabinu. Teprve mode Cessna 150F představil nový design – šikmý ocas.
Až v roce 1970 se objevil model 150K – akrobatický model, který šel do
výroby spolu se standardní cvičnou verzí. Následoval model 150L, který
měl zdokonalený podvozek. Již se nejednalo o tradiční ocelový, ale
o trubkový. V roce 1978 se z letounu stal model Cessna 152, který byl
také vyráběn v akrobatické verzi.
Specifikace Modelu 152
Do letounu Cessna 152 se vejde dvoučlenná posádka. Maximální rychlost činí 200 km/h, maximální letová hladina je 4480 m a maximální dolet letounu je cca 1160 km. Co se velikosti týče, rozpětí křídel nepřesahuje 10 m, délka letounu měří cca 7,40 m a výška dosahuje více než 2,50 m. Hmotnost letounu Cessna 152 je přibližně 730 kg.
Cessna Model 172
Svou kariéru odstartoval tento model jako Model 170, který poprvé vzlétl
do nebes v roce 1947. Letadlo je charakteristické větším trupem než
dřívější model 140 a má mnohem více výkonnější motor. Cessna 170B
byla vybavena většími klapkami a v roce 1956 dostala tříkolový podvozek
a stala se Cessnou 172.
Čtyřsedadlová Cessna 172 se stala asi tím nejpopulárnějším turistickým
letounem.
Specifikace Modelu 172
Jak již bylo uvedeno, do tohoto typu letounu se vejde čtyřčlenná posádka. Letoun je poháněn na jeden pístový motor o výkonu 112 kW. Maximální rychlost činí 224 km/h, maximální dolet je 1030 km a maximální letová hladina dosahuje cca 4000 m. Co se velikosti týče, délka letadla je cca 8,20 m, výška 2,70 m a rozpětí křídel je zhruba o 11 m. Celková hmotnost Cezeny Modelu 172 je 1043 kg.
Článek Cessna Model 150/152 a 172 byl publikován 4. února 2011 v 00.00 v rubrice Letadla. Autorem článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Cessna CJ4 28.11.2010 12.15
- Vyhlídkové lety letadlem 06.04.2011 00.00
- Nejrychlejší letadlo světa – co takhle se proletět? 03.09.2012 23.00
- Pilotem svého volného času! 17.06.2015 23.00
Top 10
- Aerospatiale/Aeritalia – Alenia neboli ATR 42/72
- Ultralehká letadla v kostce
- 4 tipy, kam odletět na Vánoce
- Letištní poplatky aneb daně a taxy
- Nakupování na letišti – naučte se poznat výhodné nákupy
- Boeing 787 Dreamliner
- Letenky na Bora Bora aneb cesta do ráje
- Invia, cesta k letenkám do světa
- 3 tipy, kam zaletět v lednu - hurá za teplem!
- Levné letenky do celé Evropy
Tagy
Zavazadla odbavení společnost pojištění letiště letenky odlety přílety dovolená létání letadla
Doporučujeme
Máte strach z létání? Cestujte v tuzemsku, Česko a Slovensko vám nabízí mnoho cestovatelských zážitků, které se zahraničí minimálně vyrovnají. Náš tip: ubytování Lipno. Budete zaručeně spokojen.